Design Patterns (Tasarım Örüntüleri) Nedir ?

Merhaba arkadaşlar,

Bu yazımda tasarım desenleri hakkında az da olsa bilgi vermek istiyorum. Gerçi bende bu konuda yeniyim fakat birşeyler öğrendikçe bunları yazıya döküp anlaşılabilir bir şekilde sizlere sunmaktan gayet mutluluk duyacağımı düşünmekteyim. Sıra sıra ve yavaş yavaş şu tasarım örüntülerine bir göz gezdirelim 🙂

Design Patterns (Tasarım Örüntüleri) Nedir ?

Öncelikle biz yazılımcılar aslında büyük projelerde yer aldıkça sık sık yaptığımız bazı kodlama hatalarımız olabilir. Yani örnek vermek gerekirse bir class’ı aslında bir defa kullanmamız yani bir defada contruct edip kullanmamız gereken yerde defalarca nesnesini oluşturup hemen ardından bütünsüzlüğü bozduğumuzda aslında bir şeylerin ters gittiğini anlayabiliriz. Aslında kod yazdıkça kafamıza tasarım örüntülerinden kalıplar yerleşmekte fakat bunları tam olarak anlayabilmek adına üstünden geçmek ve tam olarak mantığı oturtmak çok önemli. Yani Tasarım Örüntüleri için şunu dememiz yanlış olmaz: Kodlamada sıkça karşılaşılan ve yapılan hataları çözmek adına geliştirilmiş ve oluşturulmuş hazır kalıplara verilen ad diyebiliriz. Kendi İçerisinde üç gruba ayrılmıştır.

1) Creational Patterns (Yaratıcı Desenler)

Yaratıcı desenler aslında nesleleri oluşturmada kullanılan hazır desenlerdir. Sadece oluşturmakla kalınmamakla birlikte efektif ve verimlilik önem kazanmaktadır.

  • Abstract Factory (Soyut Fabrika)
  • Builder (Kurulum)
  • Factory Method (Fabrika Metodu)
  • Protorype (Prototip)
  • Singleton (Tek Nesne)

2) Structural Design Patterns (Yapısal Tasarım Desenleri)

Yapısal tasarım desenlerindeki amaç sınıflar arasındaki iletişimi kusursuz hale getirerek tasarım zorluğunu minimuma indirebilmektir. Ayrıca sınıfların bağlılığını da kontrol altına alabilmek için bu tip tasarım desenlerinden yararlanılabilmektedir.

  • Adapter (Adaptör)
  • Bridge (Köprü)
  • Composite (Ağaç Yapısı)
  • Decorator (Dekorasyon)
  • Facade (Ön Yüz)
  • Flyweight (Hafif Ağırlık)
  • Proxy (Özdeş Nesne)

3) Behavioral Design Patterns (Davranışsal Tasarım Desenleri)

Davranışsal Tasarım Örüntüleri’nde amaç nesneler arası ortak haberleşmeyi en efektif ve kolay bir şekilde kurabilmektir. Böylelikle nesneler haberleşme konusunda esnek bir yapıya sahip olabileceklerdir.

  • Chain of Responsibility (Sorumluluk Zinciri)
  • Command (Komut)
  • Interpreter (Yorumlayıcı)
  • Iterator (Tekrarlayıcı)
  • Mediator (Arabulucu)
  • Memento (Hatırlayıcı)
  • Observer (Gözlemci)
  • State (Durum)
  • Strategy (Strateji)
  • Template Method (Kalıp Metodu)
  • Visitor (Ziyaretçi)

Şimdilik tasarım desenleri hakkındaki tanıtım yazım bu kadar. İleriki yazılarımda bunlara iyice giriş yapacağız ve beraber kavramaya çalışacağız. Umarım sizler için de yararlı olur 🙂

Bu yazı Yazılarım kategorisine gönderilmiş ve , , , , , ile etiketlenmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir